Houd altijd je lievelingskleur geheim: 5 tips voor het inhuren van een ontwerpbureau

gouden tips

Ieder bedrijf heeft ze vroeg of laat nodig:
een reclamebureau in het groot of in het klein.

 
Of je nu een grafisch ontwerper inhuurt voor je huisstijl, of een marketing/reclamebureau voor je complete marketing- en communicatiestrategie. De meest gemaakte fouten bij het inhuren zijn grofweg hetzelfde. Doe je voordeel met de volgende inside tips:

1 – Heb geduld en vertrouwen

De ontwerpers en strategen die je inhuurt hebben een creatieve geest. Zo’n creatieve geest denkt zonder veel structuur. Een ontwerper laat alle ideeën voorbij komen en mikt ze klakkeloos op papier. Dat ziet er meestal niet geweldig uit, maar laat het gewoon gebeuren. Wij hebben dat nodig om tot dat ene briljante plan te komen. Het slechtse wat je kunt doen als opdrachtgever is om die eerste schetsen af te kraken en met je hakken in het zand het ontwerp te gaan corrigeren. Daarmee dood je het creatieve proces bij de meesten. Geef in plaats daarvan eerlijk je feedback en heb vertrouwen in de creatieve professional die je inhuurde om jouw te helpen. Wanneer de creatief het vertrouwen voelt, komen de beste resultaten.

2 – Houd je lievelingskleur geheim

Iedereen heeft zijn voorkeuren, zoals je lievelingskleuren. Ik krijg van directies op de vraag, waarom de huisstijl er op dit moment zo uit ziet, vaak een antwoord in de trant van “We wilden dynamiek en vertrouwen uitstralen en vonden paars en blauw mooi.” Et voila, de iets minder recalcitrante ontwerper kiest de gemakkelijkste weg om jou als klant te pleasen. Je krijgt een logo met blauw en paars. Wat je als bedrijf uit wilt stralen heeft echter niets met je lievelingskleuren te maken. Houd je lievelingskleur dus angstvallig geheim. Beperk je ontwerper niet in het creatieve proces en laat hem/haar de kleuren voorstellen, die vanuit de kleurenpsychologie het beste bij het bedrijf passen.

3 – Ga in zee met mensen die door vragen

Als je een bureau inhuurt om jouw bedrijf verder te helpen, dan wil je ook dat dat bureau iets voor jou op maat maakt, toch? Een plan de campagne of een ontwerp dat precies aansluit bij wie en wat jouw bedrijf is. Ga dus niet akkoord met een bureau wat na een intake gesprek van een uur beloofd volgende keer met een plan of ontwerp te komen. Er zijn genoeg ontwerpers die bij de woorden ‘Ik heb een schildersbedrijf’ meteen briljante ideeën krijgen. Maar die ideeën zijn branche gerelateerd en vertellen niet wat jouw bedrijf uniek maakt. Minimaal 30% van een ontwerpproces bestaat uit inventariseren. Kies dus voor het bureau dat doorvraagt en wil weten wie je bent en waarom je als bedrijf doet wat je doet. Alleen dan is een product op maat mogelijk.

4 – Vraag om oplossingen
in plaats van producten

Meestal word ik gevraagd wat het maken van een specifiek product kost. Achter ‘wij willen graag een A4-brochure’ ligt echter altijd een andere vraag. Je probeert immers iets te bereiken met die brochure, toch? En juist creatieven zijn goed in het bedenken van oplossingen, waarmee je je wensen waar maakt. Wil je die brochure, omdat je klanten aangeven graag na te lezen wat met je verkoper is besproken? Of wil je hem om prospects te interesseren voor jouw bedrijf? Ben eigenlijk op zoek naar meer klanten? Stel dan díe vraag aan het creatieve bureau. Er zijn altijd verschillende wegen die naar Rome leiden. Gebruik de out-of-the-box kracht van een ontwerper om voor jou de beste weg te kiezen. Vaak is dat niet de bekende weg. 😉

5 – Weet wie je bent

Het klinkt gek, maar dit is de meest voorkomende fout die wordt gemaakt bij het inhuren van een reclame- of ontwerpbureau: bedrijven die eigenlijk niet weten wie ze zijn. Ze vertellen heel vakkundig wat ze doen, maar hebben moeite met de vraag waarom ze doen wat ze doen. Het is voor een bureau dan ook lastig om écht door te vragen. Die waarom-vraag is namelijk een gevoelige, het raakt de emoties van je bedrijf. Als je daar in eerste instantie geen antwoord op hebt, zul je snel een verdedigend antwoord geven. Ik ken maar weinig mensen die open durven toe te geven, dat ze eigenlijk geen idee hebben waarom ze doen wat ze doen. Wanneer jij in de verdediging schiet, geeft dat de creatieve geest tegenover je weinig openingen om door te vragen. Zorg dus, dat je weet waarom je als bedrijf bestaat. Waarom jouw medewerkers bij jouw bedrijf werken. Wat jullie gezamenlijke drijfveren zijn, waarop het bedrijf vaart. Daar schuilt namelijk de kracht van ieder merk!

Dit bericht is geplaatst in Creativiteit XL, Een identiteit die werkt met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

20 reacties op Houd altijd je lievelingskleur geheim: 5 tips voor het inhuren van een ontwerpbureau

  1. Wat een goede blogpost! Leerzaam.

  2. Interessante discussie en blogpost, dit. Ben zelf wel geen reclameontwerper o.i.d., maar zit qua bedrijfsactiviteiten wel weer aan de creatieve kant van het werk. Ik ga dit zeker volgen. 🙂

  3. Roy van Wensen schreef:

    Hi Ricardo,

    Ik zou toch even je permalink strucuur aanpassen van je wp systeem want blog/?p=264 is niet bepaalt goed voor SEO.
    Tenzij je natuurlijk geen behoefte hebt aan bezoekers uit de zoekmachines 😉

    On-topic: Prima artikel 🙂

    Gr

    Roy

  4. Tobi Fondse schreef:

    Goede opsomming. Vooral #5 is altijd verrassend herkenbaar. (Bij mijzelf ook wel eens trouwens 😉 )

  5. Simon Droog schreef:

    Leuke post met bruikbare tips, Ricardo! Als grafisch ontwerper probeer ik ook altijd op deze punten te letten en te stimuleren bij mijn klanten. Nog een tip uit eigen ervaring:

    Wederzijdse klik
    Het is natuurlijk belangrijk dat je als bedrijf een goed gevoel hebt bij de ontwerper, maar andersom is net zo belangrijk. Het kan een hoop heibel besparen in de toekomst als je met elkaar op 1 lijn zit.

    • Ricardo Bravenboer schreef:

      Dank voor je compliment Simon. Inderdaad ook als creatief kun je deze tips gebruiken en er zo je opdrachtgever mee helpen. Ik denk dat ‘de klik’ ook in business altijd van wezenlijk belang is. En ook daarbij gaat het altijd om drijfveren. 😉

  6. Evert Onink schreef:

    Hoi Ricardo,
    goede post. Als ontwerpen van borduurwerk vraag ik altijd door, maar soms zit mijn klant zo vast in een idee dat er nauwelijks sprake kan zijn van een creatief proces. Ik zal deze post doorsturen naar mijn prosdpects in de hoop dat zij zich vrijer gaan opstellen.

    • Ricardo Bravenboer schreef:

      Hoi Evert, top!
      Als klanten zeer stellig zijn in wàt ze willen, helpt het vaak om te vragen waaróm ze dat willen. Mijn ervaring is dat met een aantal keren achter elkaar ‘waarom’ vragen (de aanhouder wint), je wel tot de kern komt: namelijk de vraag achter de vraag. Wanneer je weet waaróm mensen iets willen, heb je ook ruimte om die eigenlijke vraag op een andere manier in te vullen. Hopelijk werkt die tactiek ook voor jou…

  7. Paul Kruijssen schreef:

    Mooi verhaal Ricardo waar zeker een aantal waarheden inzitten. Ik adviseer mijn klanten juist om niets geheim te houden want dat levert in ieder geval geen meerwaarde in het zoeken naar de ware authenticiteit. Het verschil zit vooral in de route om het beste, dus de ware identiteit, uit bedrijven te halen en deze onderscheidend neer te zetten. … concreet: het neerzetten van je identiteit is dus iets anders dan het inhuren van een ontwerpbureau!

  8. Schot schreef:

    Ricardo, wat een goed blog!
    Ik wou dat ik dit eerder had gelezen, ik heb inmiddels een aantal slechte ervaringen achter de rug helaas. Toevallig laatst een ander ontwerpbureau ingeschakeld. Heel goed bevallen en gek genoeg zijn zij het eerste bedrijf die niet om mijn lievelingskleur hebben gevraagd. Zouden zij jou blog hebben gelezen? Haha

  9. Andre schreef:

    Goede blogpost! Aangenaam om te lezen en zo herkenbaar ook. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat ze niet alleen moeten weten wie ze zijn, maar toch ook waarom ze je willen inhuren… Wat is het doel? Wat is de doelstelling? Je wilt een website, maar wat wil je daarmee bereiken, en waarom?
    En…probeer je als opdrachtgever te verplaatsen in jouw doelgroep. Want uiteindelijk zit daar de expertise van de creatief. Die maakt iets voor de doelgroep van de opdrachtgever. Deze (inlevings)slag hebben de meeste organisaties nog niet gemaakt.

  10. Anna schreef:

    Als medewerker van een ontwerpbureau ben ik het hier geheid mee eens! Bedankt voor de tips, ook ik leer hier van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *