Heb schijt aan je doelgroep en vind je ideale klant

Iedereen wil ze wel: ideale klanten.
Jij ook, toch?

Klanten waar je energie van krijgt.
Die eigenlijk nooit zeuren.
Die niet voor jou bepalen wat je moet doen.
Klanten die op tijd betalen ook.
En die enthousiast over je praten.

Ja, iedereen is blij, als er een paar in de klantenkring zitten.

 

Marketingguru’s hebben het bij ideale klanten over ‘superpromotors’. En hoe je die ‘superpromotors’ kunt identificeren. Welke trekjes ze hebben. En hoe je je zó kunt aanpassen, dat je jouw ‘superpromotors’ kunt bedienen, met wat hij of zij wil.

 

STOP, daar gaat iets mis…

 

Ideale klanten aantrekken gaat niet over aanpassen, maar juist over jezelf zijn.

Het aantrekken van ideale klanten begint met alle aanpassingen die je de afgelopen jaren hebt gedaan over boord te gooien. En ja, wellicht samen met de klanten waarvoor je die aanpassingen deed.

Maar denk even goed na. Zijn dat niet sowieso de klanten waar het grootste deel van je energie naar toe gaat?

 

Jouw ideale klanten hoef je niet te identificeren.

Ze komen vanzelf naar je toe, als je heel duidelijk weet waarom jouw bedrijf bestaat.
Of beter: als zíj weten waarom jouw bedrijf bestaat.

 

Die vraag draait niet om ‘mensen aan het werk houden’, maar waarom ze bij je werken.
Het gaat niet over ‘ons mooie kwaliteitsproduct’, maar waarom jullie dat maken.
Wat zou je als bedrijf doen als geld morgen wordt opgeheven.
Heb je dan nog steeds bestaansrecht?
Wat beteken je dan voor de wereld?
Waarom bestaat je bedrijf?
Wat verandert er dankzij jouw bedrijf?

 

Ja, en dat werkt echt

Ik vertel al enige tijd aan mijn klanten, dat het zo werkt. Maar ik ging vorig jaar ook eens diep bij mezelf op zoek. Ik wist wel wat ik deed: mooie dingen maken, klanten helpen, dat soort spul. Maar mijn eigen waaróm was me eigenlijk nog niet duidelijk. Wat wilde ík eigenlijk bereiken?

 

In mijn zoektocht herontdekte ik de wereldverbeteraar in mezelf.

Vroeger was ik al de hele dag bezig met het redden van zeehonden, het regenwoud en de walvis. In de vorm van home-made affiches, kranten en geldinzamelingen. Daarnaast viste ik part-time vanuit mijn roeiboot bakken met afval uit het polderwater.

 

Gaandeweg merkte ik, dat ook nú mijn drive om de wereld te willen veranderen veel groter is dan mooie dingen maken. Ik wilde geen inhoudsloze reclames maken, maar bijdragen aan een wereld met eerlijke communicatie, waarin alles en iedereen zichzelf kan en mag zijn. Dát is mijn waaróm.

 

Toen dat beeld steeds helderder werd, merkte ik ook dat mijn bedrijf anders moest.
Het klopte niet meer. Andere naam, andere huisstijl, ander verhaal.
Ik zit er nog midden in, maar het werkt.

 

Klanten komen sindsdien naar mij toe, omdat ze geloven in mijn verhaal.
Ik word gevraagd om te spreken, omdat mensen geloven in mijn verhaal.

Daar raken mensen enthousiast en geloven mijn verhaal.

 

Waarom geloven mensen mijn verhaal?

Omdat het míjn verhaal is.
Het is niet verzonnen.
Niet aangepast op de doelgroep.
Het is gewoon één-dimensionaal mijn verhaal.

 

En wie trekt dat aan?

Mensen die ik niet hoef te overtuigen, omdat ze dat al zijn.
Mensen die mijn verhaal uit zichzelf vertellen.
Mensen die passen bij mij.
Kortom: mijn ideale klant.

 

Wil je écht ideale klanten aantrekken?
Sterker nog: alléén maar ideale klanten?
Heb dan schijt aan je doelgroep en kies voor de kracht van je bedrijf.
Vind samen uit wie jullie zijn.
Daarmee wordt ook jouw bedrijf woest aantrekkelijk.
Niet voor de hele wereld. Wel voor je ideale klant.

 

Ricardo Bravenboer is branddesigner. Hij helpt bedrijven bij het aantrekken van hun ideale klant met een combinatie van creativiteit en wetenschap. Door drijfveren van het bedrijf te vertalen in visuele identiteit, boodschap en merkstrategie, maak je van je bedrijf een transparant en betekenisvol merk.
Dit bericht is geplaatst in Creativiteit XL, Een identiteit die werkt met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

16 reacties op Heb schijt aan je doelgroep en vind je ideale klant

  1. Nikki de Kok schreef:

    Mooi artikel! Ben inderdaad ook van mening dat bedrijven moeten ‘beginnen met het waarom'(Een boek dat nog steeds hoog op mijn lijstje staat om te lezen 😉 alleen dan kun je echt toegevoegde waarde bieden! Groet, Nikki

  2. Loura van Goch schreef:

    YES! Ricardo leef en werk vanuit jouw hoogste waarheid.
    Dat is waar ook ik voor sta.
    Ik ben ook bezig het roer om te gooien.
    Mijn nieuwe website is in de maak, alle nieuwe teksen zijn aangeleverd.
    Weer een groot proces, leven vanuit mijn passie en dat geeft energie omdat het vanuit mij is.

    Be great and feel FABULOUS!
    Succes met alles.
    Met zonnige groet,
    Your Inspiration Coach
    Loura

  3. Rijn Vogelaar schreef:

    Beste Ricardo,

    Goed punt. Ik ben het helemaal met je eens. Als je weet waar je voor staat trek je de juiste Superpromoters aan. Veel grote bedrijven zijn hun “Why” echter kwijtgeraakt door fusies, overname’s en focus op korte termijn groei. Die hebben in de loop der tijd verschillende soorten superpromoters gekregen (vaak zonder dat ze zich hiervan bewust zijn). Bij een energiebedrijf vonden we bijv. superpromoters op prijs, duurzaamheid en service. Dan moet een bedrijf uiteindelijk kiezen waar ze voor staan en welke groep het best bij hun past. Hoe beter ze weten waar ze voor staan hoe gemakkelijker dit is. Hierbij kan een bedrijf zich wel laten inspireren door je superpromoters. Sommigen weten namelijk heel mooi een (potentiële) “Why” te verwoorden. Het is een van de onderwerpen van m’n nieuwe boek.

    Groet,
    Rijn Vogelaar
    Auteur “De Superpromoter”

  4. Ha Rijn,

    Absoluut goed om te luisteren naar de klant. Daar ben ik groot voorstander van. Sterker nog, ik verzamel bij een rebranding graag de mening van de buitenwereld met online tools als 23plusone outsider. 🙂 Leveren inderdaad vaak waardevolle informatie op weg naar de “Why”.

    Luisteren, niet dansen naar de pijpen 😉

    Ik ga jouw boek maar eens op mijn lijstje zetten…

  5. Anke van Horne schreef:

    Mooie woorden, ik sluit me daar volledig bij aan.
    Dare to be brave, dare to be yourself!

  6. Kitty Kilian schreef:

    Haha, ja, die kop… Die zou ik nooit retweeten want daar ben ik te tuttig voor. Leuke omkering- ben t ook eens natuurlijk. Je moet ook nog wel goed werk leveren hè.

    • Haha, ik zal volgende keer een tweede, meer tuttige, variant bedenken 😀

      Uiteraard moet je goed werk leveren. Zonder dat heb je wat mij betreft sowieso geen bestaansrecht 😉

  7. Simon Droog schreef:

    Lekkere blog weer! Spitten naar je waarom vind ik echt een goeie tip. Word eens tijd dat ik ook het boek van Sinek open ga slaan 🙂

    Hoe ben jij er precies achter gekomen wat je waarom is? Heb je bepaalde vragen gesteld, lange meditatiesessies of iets anders?

    • Dank je Simon 🙂
      Ik had daarvoor gesprekken met verschillende mensen nodig die me ‘moeilijke vragen’ stelde. Maar uiteindelijk gaat het om jezelf, je eigen mindset. Durf je naar jezelf te kijken inclusief alle minnen en plussen die je dan ziet? Reflectie vanaf de zijlijn was daarbij erg handig, zo niet noodzakelijk.

      Bij bedrijven zetten mijn 23plusone-sessies medewerkers aan het denken. Dat creëert eenheid en richting, een andere blik op het bedrijf en inzicht hoe samen dat bedrijf te vormen. Ook daarbij staat de ‘waarom’ vraag centraal.

  8. Daphne Vrolijk schreef:

    Hey Ricardo,

    Goed blog en wat goed dat je richting hebt durven veranderen!

    In mijn blog van vandaag ‘Heb jij voldoende lef voor deze 7 dagen uitdaging’ is de uitdaging van dag 4: Ik heb het lef om te zijn wie ik ben!

    Wil je succesvol zijn dan is het nodig om jezelf te laten zien. Imitaties zijn er al genoeg! We zijn allemaal uniek en dat maakt ons prachtig.

    Jij bent hier een krachtig voorbeeld van!

    Veel succes, Daphne Vrolijk

  9. esther schreef:

    En ga zo door! 😀 grappig, ik merk dat deze manier van werken ook gewoon het beste werkt en ook de ‘lekkerste’ manier is voor jezelf #gogogo

  10. Tjaaktje schreef:

    Beetje late reactie, maar ben via Kitty Kilian hier net terecht gekomen en wilde toch graag een reactie plaatsen.

    Heerlijk artikel, dit was nu net even wat ik nodig had! Zat helemaal vast met mijn ondernemingsplan (doelgroepbeschrijving etc.) en had net deze week besloten alles om te gooien. En waarom? Omdat ik gewoon wil DOEN. Doen waar ik goed in ben, waar ik voor sta, waar ik stralend mijn bed voor uit kom, waar mijn hart blij van wordt. Wie ik ben, zeg maar.

    Dit is dus even een extra duwtje in de rug, dank voor je verhaal!

    • Wat fijn om te lezen Tjaaktje. Het antwoord ligt inderdaad bij jezelf. Als je jouw kern weet te vertalen in een consistent merk (verhaal, uitstraling, gedrag) dan heb je jouw goud in handen. Succes!

Reacties zijn gesloten.