Intimiteit en identiteit

Onlangs had ik een boeiend en diepgaand gesprek met mijn lieve vriendin. Over relaties en dan die van ons in het bijzonder. Waarom voelt het tussen ons zo anders dan in alle voorgaande relaties? Waarom voelt de liefde voor elkaar zo puur als kristal helder water?

 
De verbinding die we zijn aangegaan heeft er nooit voor gezorgd dat één van ons ook maar een millimeter van zijn eigen identiteit heeft moeten wijken. We zien elkaar graag zoals we zijn en doordat dat wederzijds is, vertrouwen we elkaar. We durven ons volledig bloot te geven en kunnen zonder ook maar een sprankje twijfel ons zelf zijn. Wat zou het fijn zijn als iedereen op deze wereld op die manier kan leven. Zijn we daar niet allemaal naar op zoek?

Ook zakelijk geldt de kracht van jezelf zijn.

Of het nu gaat om zelfstandig professionals of multinationals, authenticiteit wordt door klanten gewaardeerd. Wanneer je ook als bedrijf de verbinding met je klanten aan gaat op basis van vertrouwen, dan kan iedereen zichzelf blijven. Ik geloof dat klanten niet duurzaam zijn te verleiden met mooie praatjes. Een duurzame relatie bouw je door jezelf als bedrijf bloot te geven en te ondernemen vanuit authenticiteit. Gelukkig zijn er vele bedrijven die simpelweg doen waar ze goed in zijn. Ik spreek veel kleine en grote ondernemers die op die manier gepassioneerd ondernemen. Daar word ik blij van. Toch is dat alleen meestal niet genoeg.

Mijn interesse voor haar werd niet gewekt door wat ze deed en ook niet door haar blonde haren of de kleur van haar ogen. Het was haar uitstraling die mij een warm gevoel bezorgde. Zonder veel te zeggen wist ze mijn gevoel ervan te overtuigen dat zij degene was die ik zocht. Mijn gevoel zei ‘ja’ tegen iemand waarvan ik eigenlijk nog niet zo heel veel wist. Mijn verstand volgde pas later. (met dezelfde mening overigens) 😉

Ook hier geloof ik in de parallel met het bedrijfsleven. Ga eens bij jezelf na: kies jij je leveranciers puur op basis van wat ze doen? In verreweg de meeste van de zakelijke overeenkomsten speelt ook het gevoel, of zoals je wilt het onderbewuste, een belangrijke rol. Als de ‘klik’ er niet is, kan de prijs nog zo scherp zijn en de beloftes nog zo mooi, maar zal het vertrouwen wat we zoeken niet ontstaan. Kies je dan niet toch voor die andere leverancier, waar je dat vertrouwen wel vindt?

Ook al hebben velen graag het idee dat we beslissingen nemen met ons verstand, onbewust worden vele beslissingen flink voorgekookt door ons gevoel.

Ik vind dat prachtig en probeer ook zo te leven: mijn gevoel te volgen. Mijn droom is, dat alle bedrijven daarop anticiperen. Dat zij niet alleen zeggen wat ze doen, maar ook uitstralen wie ze zijn. Ik noem het bij mijn klanten graag “we bouwen een merk met een hart”. Door de authentieke identiteit van je bedrijf in kaart te brengen kun je het ‘hart’ zichtbaar maken. Niet alleen voor jezelf en voor alle medewerkers, maar ook voor klanten. Door je ware identiteit te vertalen naar uitstraling, worden de juiste mensen verliefd op je bedrijf. Op die manier kan iedereen zichzelf zijn en bouwen we samen aan duurzame relaties op basis van vertrouwen.

Dit bericht is geplaatst in Verbinding met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *