Lang leve de crisis


De crisis zus en de crisis zo.
De crisis heeft het zwaar,
zij krijgt van alles de schuld.
Maar is dat ook waar?

 

Begrijp me goed: ook ik vind het naar dat mensen hun baan kwijt raken, dat bedrijven failliet gaan en dat huizen jaren te koop staan. Persoonlijke drama’s te over.

 

Maar schrijven de Chinezen bij toeval ‘crisis’ als een combinatie van twee woorden?
Gevaar en Kans.

 

Zullen we samen eens die kans grijpen?!

 

Wat nou als we eens allemaal iets gaan doen, wat betekenis heeft én dat ook uitdragen.
Als we nou eens alle reclameprietpraat aan de kant zetten.
Als elk bedrijf eens zou vertellen waaróm het bestaat.
Dat je de beste bent en/of de goedkoopste dat weten we nu wel.
Maar daarmee gaat geen enkel bedrijf het redden.

 

Ter illustratie de tekst op de website van een willekeurige hovenier.

Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom zijn wij aangesloten bij de Vereniging voor Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG). Wij verzorgen het gehele traject van tuinontwerp tot de daadwerkelijke aanleg. Natuurlijk kunt u ook zelf uw ontwerp maken en het door ons laten uitvoeren. Alle beplanting, tuinmeubelen, bestrating en erfafscheiding kunnen door ons worden geleverd.

We komen graag vrijblijvend bij u langs om uw wensen en ideeën te bespreken. Deze vertalen wij vervolgens naar een tuinontwerp en een heldere kostenraming. Aan het ontwerp zijn kosten verbonden, die echter in mindering worden gebracht op de eindfactuur als u besluit ons de opdracht te verstrekken.

 

Waarom zou ik voor ze kiezen?

Omdat ze kwaliteit in de mast hebben gehesen?
Omdat ze alle materialen leveren?
Omdat ze een heldere kostenraming maken?
Hmmm dat vertellen de concurrenten ook.

 

Wij baseren onze keuzes niet op ratio, maar op gevoel.

Ons gevoel geeft in een split-second aan of we iets wel of niet willen hebben.
Onze ratio loopt achter de feiten aan.
Ons gevoel spreek je niet aan met wat je doet.

 

Tuinmaker Manos Verdes heeft dat begrepen.

Zij legt gevoel in haar verhaal. In verkorte versie vertelt ze:

De natuur heeft een rustgevend effect op mensen en vergroot de spirituele groei. Daarom ontwerp ik tuinen op natuurvriendelijke basis met respect voor alles wat groeit en bloeit. In de tuin maken we ruimte voor insecten, vlinders, vogels, egels en ander kleine dieren. We kiezen bijvoorbeeld planten die vlinders aantrekken of die bessen dragen voor de vogels.

Ik vind het belangrijk dat u een persoonlijke binding krijgt met uw tuin. Daarom vind ik het leuk als u zelf mee werkt. Op die manier vergroot u uw kennis van de planten die in de tuin staan en voelt het ook echt als de tuin van uw dromen.

 

Manos Verdes weet te inspireren én zich te onderscheiden.
Wil je een tuin vol met bestrating?
Dan moet je niet bij haar zijn.
Maar zoek je iemand met hart voor de natuur?
Wil je tot rust komen in jouw tuin?
Dan weet je waar je moet zijn.

 

Bedrijf hebben als taak om klanten te inspireren.

Niet iedereen zal volgen. Dat maakt niet uit.
Je volgers, doen dat om wie je bent. Zij zijn meteen je ambassadeur.
Open je hart en laat zien waarom jouw bedrijf bestaansrecht heeft.
Onderscheid je met de betekenis die je geeft.

 

Grijp deze kans tot verandering.

Van verkopen naar inspireren.
Lang leve de crisis!

Ricardo Bravenboer is branddesigner. Hij helpt bedrijven bij het aantrekken van hun ideale klant met een combinatie van creativiteit en wetenschap. Door drijfveren van het bedrijf te vertalen in visuele identiteit, boodschap en merkstrategie, maak je van je bedrijf een transparant en betekenisvol merk.
Dit bericht is geplaatst in Verbinding met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

3 reacties op Lang leve de crisis

  1. Olaf schreef:

    Inderdaad heb je gelijk met he coole blog, beter kndpireren dan verkopen dan overleef je alles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *