Twijfel nooit meer over je tarief

De eerste nacht, paniek. Gehannes met een romper.
Een zoon die niet op temperatuur blijft en ligt af te koelen op het aankleedkussen. De spanning stijgt.

Nog meer gehannes met meconium, die niet van de billen is te krijgen. “Ik kan dit niet” schiet door mijn hoofd.
“Wat ben ik zo nou helemaal waard als vader?”
De druk zorgt voor twijfel. Maar er is geen weg meer terug, voor altijd vader…

kommaarop-Nicolette-Scholtens-7mrt14
Illustratie van Nicolette Scholtens, die ook meedeed aan deze #kommaarop blog-uitdaging ‘Wat ben ik waard?’.

Het is dezelfde twijfel die ik soms heb bij het maken van een offerte.

 
Is het het allemaal waard?
Zullen ze dit wel oké vinden?
Is de prijs niet te hoog?

Ik weet dat ik niet de enige ben.

Ook bij de bureaus waar ik heb gewerkt, was er vaak twijfel.
Plan van aanpak gemaakt,
de uren en bedragen opgeteld,
en dan de klap.
“Jeetje, is dat niet te veel?”

Mijn coach noemt het overtuigende belemmeringen.

 
Als kersverse papa is het gelukkig eenvoudig:
die meconium is er alleen de eerste paar dagen;
mijn Kleine Koning is inmiddels gegroeid
en voorzien van een werkende thermostaat.

Maar nog steeds kan ik twijfelen hoor.
Over of ik straks alles wel goed zal doen voor hem.
Gelukkig houden kinderen onvoorwaardelijk van hun ouders,
zelfs als ik er soms een potje van zal maken…

Als bedrijf heb je echter vaak maar één kans.

De offerte de deur uit en duimen maar.
Maar de druk zorgt voor twijfel.
We leggen ons er maar bij neer.
De keuze wordt gemaakt op de prijs.

Niks geen onvoorwaardelijke liefde,
of toch?…

 
We kopen computers van Apple die twee keer zo duur zijn als die van Dell. En zijn de spijkerbroeken van Levis echt tien keer zo goed als die van de Zeeman? Waarom loopt iedereen weg met Nike en speelt Reebok ergens in de marge mee?

Zowel privé, als zakelijk maken we onze keuzes op gevoel.

Voordat we überhaupt over de prijs kúnnen nadenken,
hebben we onze keuze emotioneel al lang gemaakt.
Dus waarom maken we ons zo druk om onze prijs?

Kijk ook de #kommaarop bijdrage van Jacob Jan Voerman:

Wanneer aanstaande klanten
eerst verliefd op je mogen worden.
Ach, dan zit die prijs wel goed.

 
Natuurlijk reken je dan geen toren hoge tarieven,
omdat dat toevallig lekker is voor jouw cashflow.
Want een liefdesrelatie is altijd wederzijds.

 
Mijn Kleine Koning houdt onvoorwaardelijk van mij,
maar ik misschien nog wel meer van hem.

Als jij wilt dat klanten die liefde voor jouw bedrijf voelen,
dat wow-gevoel ervaren, vlinders in de buik.
Start dan zelf met liefde voor je klanten.
Onvoorwaardelijke liefde.

Geen twijfel meer, maar waardigheid.
Reken het tarief dat staat voor de waarde die je toevoegt.
De waarde van je merk als leidraad.

Merkwaardigheid.

 
 
Er zijn nog meer ondernemers die aan de slag gingen met de #kommaarop bloguitdaging “Wat ben ik waard?”. Lees ook de bijdragen van Agnes Swart, Tessa Wiegerinck & Patrick Mundus, Heleen Moes, Linda Commandeur en Sonja van Vuren.

Dit bericht is geplaatst in Een identiteit die werkt, Verbinding met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

5 reacties op Twijfel nooit meer over je tarief

  1. Heleen Moes schreef:

    Geen twijfel meer, maar waardigheid.. merkwaardigheid! Top stuk, bedankt!

  2. Karen de Mos schreef:

    Mooi stuk Ricardo, weer recht uit het hart!

  3. Maurice schreef:

    Mooi verhaal zeker de vergelijking met je kleine koning. Ik heb er hier ook zo een rond lopen en wat gaaf om zo’n relatie met je klanten na te streven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *