Heel veel vragen…
Die leiden helaas vaak tot een ‘niks-voor-mij-reactie’. Veel kleine ondernemers zien door de sociale bomen het bos niet meer.
Ik herken dat gevoel in mijzelf van een paar jaar geleden.
Maar succes met social media
is inderdaad geen hogere wiskunde.
In 2010 besefte ik ineens hoe social media voor je kan werken.
Mijn oud-collega’s die ik al twee jaar niet had gezien wisten me precies te vertellen waar ik mee bezig was.
Het enige wat ik deed was af en toe een berichtje op LinkedIn plaatsen. Een bericht over een deadline die nadere, of een foto van drukwerk, dat was geleverd.
En blijkbaar waren er dus mensen die dat ook allemaal lazen!
Sterker nog: die er op zaten te wachten.
Speciaal voor hen ben ik iets meer gaan posten. 😉
Een jaar later begon ik ook eens met twitter.
Ik sprak steeds meer ondernemers die een deel van hun omzet haalde uit twitter. Dat wilde ik ook wel!
Ik ging op zoek naar hulpvragen en die vond ik snel:
“Wie kan ons helpen met een nieuw logo?”
Ik stak mijn helpende hand uit. Snel geregeld.
In drie weken tijd leerde ik, dat achter dat soort hulpvragen niet de omzet zat die ik zocht. De meeste mensen vergeten het woord ‘gratis’ toe te voegen aan hun vraag op twitter.
Ik moest dus iets anders doen
om omzet te vinden op social media.
Een strategie daarvoor heb ik nog niet. Ik doe maar wat.
Maar ook twitter werkt inmiddels wél voor me.
Doenja analyseerde vorige week mooi waarom twitter voor mij werkt.
En die analyse geldt niet alleen voor twitter, maar ook voor ‘ik’ op facebook en linkedin! Het is de basis van succes met social media voor elk klein bedrijf. Het lijkt zelfs een beetje op een strategie 😉
Regel 1: Verbinden
Net als in ‘het echte leven’ gaat het om het bouwen van relaties. Zeker twitter is een ongelooflijk krachtige tool om snel een netwerk op te bouwen. Ik volg mensen die ik interessant vind. Zie je een leuk bericht? Lees dan niet alleen dat bericht, maar volg ook de persoon die het stuurde. Grote kans dat hij of zij vaker dat soort berichten deelt. Waarschijnlijk passen jullie bij elkaar. En lees je een waardevol bericht? Deel dat dan ook weer gewoon met jouw netwerk. Laat anderen meegenieten van jouw ontdekking.
Regel 2: Delen
Social media heet niet voor niets ‘social’. De online netwerken draaien om sociaal gedrag. Kennis is er niet om voor jezelf te houden, maar om te delen. Gun ook anderen een verrijking van hun kennis. Juist door het delen van jóuw kennis kun je laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en vooral hoe je tegen de wereld aankijkt. Zo leer je mij bijvoorbeeld steeds iets beter kennen door het lezen van dit soort blogs.
Regel 3: Gunnen
Ik volg op twitter én linkedin enkel mensen, die ik ook iets zou willen geven. Mensen waar ik een goed gevoel bij heb en die ik vertrouw. Het gaat mij niet om zoveel mogelijk volgers verzamelen, maar om het bouwen van een kwalitatief netwerk. Dat vertaalt zich vaak in een wederzijdse gunfactor. Zie ik een tweet van iemand die iets zoekt? Dan denk ik altijd even of ik een van mijn volgers daarop kan attenderen. Zo kun je andere mensen écht verder helpen. Andersom werkt dat ook.
Regel 4: Contact
Traditionele marketing draait al decennia alleen maar om zenden. Dankzij social media is er nu twee-richting verkeer mogelijk. Traditionele denkers vergeten dat vaak en blijven zenden, maar de kracht zit juist in de interactie. Mensen reageren op mijn blogs en daaruit ontstaan vaak leuke gesprekken. Andersom meng ik me ook in discussies en reageer ik op bijdragen van anderen. Ik schrijf gewoon wat ik voel, dat wordt door iedereen gewaardeerd.
Regel 5: Koffie
Juist als je de interactie zoekt op social media ontstaan spontaan leuke gesprekken. Daar blijft het niet bij. Het is zaak om dan ook eens offline af te spreken. Onder het genot van een kop koffie, of in mijn geval thee, leer je elkaar écht kennen. Dan heb je daarna ineens gevoel bij dat kleine fotootje. Als de ‘klik’ er online is, dan levert dat offline altijd fantastische gesprekken op. Zonder uitzondering wordt ik daar ambassadeur van mijn volger en andersom geldt dat ook.
En dan ineens een paar maanden later bel je elkaar op:
“Ik weet een leuke klus voor jou.”
Omzet via twitter.
Met koffie dus, of thee.
Bonustip
Dat waren de tips voor kleine bedrijven die Doenja bij BizCampus gaf. Maar we ontdekten tijdens ons mini-college nog één cruciale voorwaarde.
Om de gunfactor te krijgen.
Om de ‘klik’ te maken
en waardevolle contacten te leggen,
is jezelf zijn onmisbaar.
De nog onbekende nieuwe volgers wil je een consistent beeld geven. Hij of zij moet kunnen begrijpen wie je bent en waar je voor staat.
Regelmatig ontstaat er
een intermezzo tijdens mijn koffieafspraak.
Als het goed voelt leg ik een setje kaarten met menselijke drijfveren op tafel. Vierentwintig kaartjes die drijfveren als
‘verbinden’, ‘veiligheid’, ‘ontdekken’, ‘prestatie’, ’trots’ en ‘vitaliteit’ weergeven.
Ik vraag meestal om de voor mijn gesprekspartner belangrijkste kaartjes te kiezen. Mij verbaast het niet meer, dat dat meestal míjn belangrijkste drijfveren zijn. De ‘klik’ is er omdat we op elkaar lijken.
Om de juiste mensen te ontmoeten hoef je dus maar één ding te doen: leren om ongelooflijk goed jezelf te zijn.
Doenja en ik denken te weten hoe je dat doet op social media.
Daarom geven we er een training over op 16 juli:
“Succes met social media vanuit je hart”
bij BizCampus in Den Haag. (max. 10 personen)
Bedankt voor jullie tips. Helder en duidelijk. Wij nemen de tips mee in onze gesprekken met onze nieuwsbriefklanten.
Super Marco!
Pingback: The power of network | mthld
Bedankt voor deze Top-Tips!