Doet u mij maar een portie imago

Wil je succesvol ondernemen? Doe dan waar je goed in bent, waar je passie ligt. Zoek je niche en ga ervoor. Dat is wat de vele businesscoaches je voorspiegelen…

 
En gelijk hebben ze!

Maar hoe zorg je ervoor, dat je ook op die manier zichtbaar bent voor je potentiële klanten? Hoe zien zij, dat je niet één van de velen bent?

De oplossing is betrekkelijk eenvoudig: zorg dat het juiste imago aan je bedrijf of product kleeft. Je ideale klanten zullen als door een magneet worden aangetrokken. “Doet u mij maar een portie imago dan!” In iets andere bewoordingen kreeg ik laatst van een klant die vraag. Maar zoals dat zo vaak geldt: zo eenvoudig als het klinkt, is het natuurlijk niet.

Je imago is het beeld dat ànderen van je hebben.

En daar zit hem meteen de crux. Jij kan wel een dynamisch hip bedrijf hebben, maar als anderen denken dat je een suf en stoffig bedrijf bent, wie heeft er dan gelijk? Je ideale klant, die op zoek is naar dat dynamisch bedrijf zal op dat moment in elk geval helaas (onterecht) met een boog om je heen wandelen…

Gelukkig is er ook hoop. Want je hebt middelen beschikbaar om invloed op je imago uit te oefenen. Je imago wordt (in wisselende volgorde) bepaald door:

  • Je persoonlijke uitstraling (en die van je personeel)
  • Je grafische uitstraling (van briefpapier tot website)
  • Het uiterlijk van je kantoor- of bedrijfspand
  • Je handelen (klantcommunicatie en service)

Wil je je imago goed opbouwen, of verbeteren?

Bedenk dan eerst welke identiteit het best bij jouw bedrijf én bij jouw belangrijkste doelgroep past. Ga dan na hoe belangrijk elk van bovenstaande punten voor jouw bedrijf is. En start met het aanpakken van de belangrijkste, maar vergeet de overige punten niet. Zorg altijd dat op alle punten de juiste vertaling wordt gemaakt van jouw authentieke identiteit naar uitstraling. Dat doe je door vanuit de klant te kijken naar jouw eigen kracht. Die vertaalslag is uiteindelijk cruciaal voor het succes van jouw bedrijf.

Matcht jouw imago met wie je bent? Of heb je zoals velen problemen met het vinden van je ideale klant? Uiteraard help ik je graag op weg. Just ask!

Dit bericht is geplaatst in Een identiteit die werkt met de tags , , , . Bookmark de permalink.