Een merk? Daar zit een luchtje aan!

Lopend door een pittoresk dorpje ruik ik ineens mijn oma. Dat kan niet, want ze is al jaren niet meer onderons. Toch ruik ik haar, of beter gezegd: haar huis.

 
De geur komt uit een winkel waar ik net langs loop.
Natuurlijk stap ik naar binnen.
Ik kan niet anders.
Op zoek naar de geur,
die ik onmogelijk kan beschrijven.
Mijn brein is geraakt door mijn neus.

Pats BOEM.
Terug bij oma op de thee.

 
Het is een brocante winkeltje.
Ik snuffel aan wat spullen,
maar de geur lijkt nergens vandaan te komen,
hij is er gewoon.

De dame achter toonbank is zich niet bewust van welke geur ik bedoel. Ik ga even zitten en doe mijn ogen dicht.

Natuurlijk werkt het zo

Je neus is direct zonder enig filter verbonden met je onbewuste brein. Of ik nou wil of niet, ik wordt meegenomen door de geur. Het doet me iets. Het roept associaties op.

De reuk is een sterk onderschat zintuig. Zeker in ons visuele vak. Ik denk terug aan een gesprek met Roos Lubbers, geurspecialist. Met elk geurdoosje ging een wereld open. Zonder tekst, zonder beeld.

Kun je je het voorstellen?

Je ruikt aan een lapje en je voelt een verhaal.
Ik kreeg van haar een handgemaakte zeep mee.
Elke keer als ik de keuken in kom,
moet ik weer even aan ons gesprek denken.
Zonder de zeep te zien.
Ik heb geen keus.

Geur brengt tot leven

Ook je merk kun je van een luchtje voorzien.
Een geur die je brein een zetje de goede kant op geeft,
net als je logo en je slogan.

Op die manier heb je de kans om klanten én medewerkers ook via de neus essentiële informatie over je merk te geven.

 
Samen met Roos kan ik een geur met je ontwikkelen die precies past bij je merk. Niet alleen ruikt je kantoor, winkel, showroom of eetzaal lekkerder. De geur die we maken activeert ook een stukje van je merkwaarden. En het kan, net als het zeepje van Roos, zorgen voor herkenning als je er niet bent.

Het werkt zo natuurlijk

Zonder dat je het door hebt wordt je meegenomen.
Met een fijne geur. Gelinkt aan je merk.

En nog mooier: de geur is 100% natuurlijk.
Gewoon gemaakt van bloemen en planten.
Anders zou je er ook maar hoofdpijn van krijgen.

Arthur Stuivenberg van Natural Mood Makers vertelt:
“Wist je dat het begeuren van kantoorruimte met natuurlijke geuroliën niet alleen de sfeer verbetert, maar ook een antibacteriële werking heeft? Natuurlijke geuren als den, lavendel en tijm desinfecteren de kantoorlucht uitstekend. Daardoor heb je veel minder last van het vervelende ‘sick building syndrome’, waar menig kantoormedewerker onder gebukt gaat zonder het te weten.”

Je merk met het juiste luchtje helpt dus zelfs je ziekteverzuim naar beneden!

 
Ik sta op en bedank de dame achter de toonbank voor de fijne herinnering. Ze kijkt me wat verbaasd aan.

Ik vertel haar het bovenstaande verhaal en adviseer haar
om vooral niets aan de geur te veranderen.
Het is goed zo.

Meer weten over mijn geurpartners Roos en Arthur?
Bel me: 06 – 260 36523, of bezoek alvast hun websites:

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Een identiteit die werkt met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.