Heb schijt aan je doelgroep en vind je ideale klant

Iedereen wil ze wel: ideale klanten.
Jij ook, toch?

Klanten waar je energie van krijgt.
Die eigenlijk nooit zeuren.
Die niet voor jou bepalen wat je moet doen.
Klanten die op tijd betalen ook.
En die enthousiast over je praten.

Ja, iedereen is blij, als er een paar in de klantenkring zitten.

 

Marketingguru’s hebben het bij ideale klanten over ‘superpromotors’. En hoe je die ‘superpromotors’ kunt identificeren. Welke trekjes ze hebben. En hoe je je zó kunt aanpassen, dat je jouw ‘superpromotors’ kunt bedienen, met wat hij of zij wil.

 

STOP, daar gaat iets mis…

 

Ideale klanten aantrekken gaat niet over aanpassen, maar juist over jezelf zijn.

Het aantrekken van ideale klanten begint met alle aanpassingen die je de afgelopen jaren hebt gedaan over boord te gooien. En ja, wellicht samen met de klanten waarvoor je die aanpassingen deed.

Maar denk even goed na. Zijn dat niet sowieso de klanten waar het grootste deel van je energie naar toe gaat?

 

Jouw ideale klanten hoef je niet te identificeren.

Ze komen vanzelf naar je toe, als je heel duidelijk weet waarom jouw bedrijf bestaat.
Of beter: als zíj weten waarom jouw bedrijf bestaat.

 

Die vraag draait niet om ‘mensen aan het werk houden’, maar waarom ze bij je werken.
Het gaat niet over ‘ons mooie kwaliteitsproduct’, maar waarom jullie dat maken.
Wat zou je als bedrijf doen als geld morgen wordt opgeheven.
Heb je dan nog steeds bestaansrecht?
Wat beteken je dan voor de wereld?
Waarom bestaat je bedrijf?
Wat verandert er dankzij jouw bedrijf?

 

Ja, en dat werkt echt

Ik vertel al enige tijd aan mijn klanten, dat het zo werkt. Maar ik ging vorig jaar ook eens diep bij mezelf op zoek. Ik wist wel wat ik deed: mooie dingen maken, klanten helpen, dat soort spul. Maar mijn eigen waaróm was me eigenlijk nog niet duidelijk. Wat wilde ík eigenlijk bereiken?

 

In mijn zoektocht herontdekte ik de wereldverbeteraar in mezelf.

Vroeger was ik al de hele dag bezig met het redden van zeehonden, het regenwoud en de walvis. In de vorm van home-made affiches, kranten en geldinzamelingen. Daarnaast viste ik part-time vanuit mijn roeiboot bakken met afval uit het polderwater.

 

Gaandeweg merkte ik, dat ook nú mijn drive om de wereld te willen veranderen veel groter is dan mooie dingen maken. Ik wilde geen inhoudsloze reclames maken, maar bijdragen aan een wereld met eerlijke communicatie, waarin alles en iedereen zichzelf kan en mag zijn. Dát is mijn waaróm.

 

Toen dat beeld steeds helderder werd, merkte ik ook dat mijn bedrijf anders moest.
Het klopte niet meer. Andere naam, andere huisstijl, ander verhaal.
Ik zit er nog midden in, maar het werkt.

 

Klanten komen sindsdien naar mij toe, omdat ze geloven in mijn verhaal.
Ik word gevraagd om te spreken, omdat mensen geloven in mijn verhaal.

Daar raken mensen enthousiast en geloven mijn verhaal.

 

Waarom geloven mensen mijn verhaal?

Omdat het míjn verhaal is.
Het is niet verzonnen.
Niet aangepast op de doelgroep.
Het is gewoon één-dimensionaal mijn verhaal.

 

En wie trekt dat aan?

Mensen die ik niet hoef te overtuigen, omdat ze dat al zijn.
Mensen die mijn verhaal uit zichzelf vertellen.
Mensen die passen bij mij.
Kortom: mijn ideale klant.

 

Wil je écht ideale klanten aantrekken?
Sterker nog: alléén maar ideale klanten?
Heb dan schijt aan je doelgroep en kies voor de kracht van je bedrijf.
Vind samen uit wie jullie zijn.
Daarmee wordt ook jouw bedrijf woest aantrekkelijk.
Niet voor de hele wereld. Wel voor je ideale klant.

 

Ricardo Bravenboer is branddesigner. Hij helpt bedrijven bij het aantrekken van hun ideale klant met een combinatie van creativiteit en wetenschap. Door drijfveren van het bedrijf te vertalen in visuele identiteit, boodschap en merkstrategie, maak je van je bedrijf een transparant en betekenisvol merk.
Dit bericht is geplaatst in Creativiteit XL, Een identiteit die werkt met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

16 reacties op Heb schijt aan je doelgroep en vind je ideale klant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.