Vorige week plaatste ik deze tweet:
En dat deed wat stof opwaaien. Reacties van tweeps die juist trots waren dat ze een ‘mobiele website’ hadden. En tweeps die mij vertelden dat heel veel website bezoekers tegenwoordig hun mobiel gebruiken, de percentage liepen uiteen van 10 tot 50%, en dat een mobiele website tegenwoordig dus juist een must is. Helaas ging het niet over wat ik zo miste: UITSTRALING.
Henk haal jij even die layout weg?
Soms vraag ik me echt af waar het mis ging. Ik hoor bij de webbouwer van de Praktijk voor Houding & Beweging iemand roepen “Henk haal jij even die layout weg?”. Maar wat doet dat met bezoekers, oftewel je (potentiële) klanten? Gevoel is van groot belang bij de keuzes die we maken, helaas vindt men het hier niet nodig om mobiele bezoekers daar bij te betrekken. Het gaat ook bij mobiele websites niet alleen om inhoud, maar ook om vorm!
Ook bij ‘Panorama Boeken’ van Uitgeverij Watermerk ging het mis. De boeken met wonderschone 360 graden panorama’s van fotograaf Eppo Nootenboom zijn schitterend. Op de normale website wordt dat met één beeld helder. Zonder een letter gelezen te hebben, krijg ik al zin om hun fotoboek te lezen. Helaas is dat voor mobiele gebruikers niet weggelegd. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden” is zeker hier van toepassing. Ik denk niet dat er één mobiele gebruiker is die 1000 woorden zal lezen.
Waarom een mobiele website?
Ik ben het niet eens met de veel gehoorde motivatie “Er zijn zoveel mobiele gebruikers, dus je hebt een mobiele website nodig.” Ik moet dan weer denken aan de techneuten die jaren terug riepen dat je een WAP-site nodig had. Waarom?
De schermen van de huidige generatie smartphones zijn voorzien van een enorme hoeveelheid pixels. En in- en uitzoomen in een mobiele browser was nog nooit zo eenvoudig. Waarom dan een uitgeklede website aanbieden aan je mobiele publiek?
Bij lunchroom Pan y Playa dachten ze daar anders over. Zij dachten in elk geval wel na over hun mobiele website. Die is niet hun website zonder layout, maar bestaat uit een korte intro en een fancy menu. Er is zeker iets te zeggen voor deze aanpak, maar wat ik ook hier weer mis: UITSTRALING.
Op de website is gekozen voor een warm rood en een robuuste, authentieke uitstraling. De mobiele versie zet met energiek oranje en de hippe menuknoppen een compleet andere sfeer neer. Eén van de twee zal passen bij de identiteit van de lunchroom. Helaas wordt een deel van de klanten dus op het verkeerde been gezet. Zo zonde.
Wanneer werkt het wel?
Natuurlijk zijn er ook situaties waarin een mobiele website best handig is. Het gaat dan om websites, waarbij het de bezoeker in het algemeen gaat om het vinden van informatie. Nu.nl wordt door 50% van de bezoekers mobiel bekeken. Speciaal voor hen is er een website met een aangepaste layout. De look-and-feel van de mobiele versie is echter identiek aan de standaard website. Het wordt bezoekers alleen gemakkelijker gemaakt om het nieuws direct te lezen.
Ook de RET heeft nagedacht over hun mobiele variant. Het ontwerp van de mobiele variant, waarbij de homepage bestaat uit een menu, sluit naadloos aan bij de algehele grafische uitstraling van het bedrijf. Het gevoel bij de RET blijft dus in stand, maar informatie voor de mobiele bezoeker is razendsnel raadpleegbaar. Handig als je staat te wachten op de tram.
Dus ja het kàn wel. Een mobiele website die iets toevoegt voor de bezoeker. Bedenk echter niet dàt je een mobiele website nodig hebt, maar waaróm. Alleen in heel specifieke gevallen is een mobiele website echt zinvol. Alle voorbeelden van MKB website zijn volledig mislukt als je kijkt naar gebruiksvriendelijkheid en het bouwen aan imago. En juist de uitstraling is voor het MKB zo belangrijk.
Dus doe me een plezier en gooi jouw mobiele website snel offline, hij werkt niet! Geef je klanten wat ze verdienen: jouw complete overzichtelijke website, die het gevoel van jouw bedrijf perfect neerzet.
Leuk, die vergelijkingen.
Zouden meer mensen moeten doen 😉
Mooie en interessante inhoud.
Een mobiele versie van een website kan super belangrijk zijn. Veel websites zijn gewoon niet gemaakt om bekeken te worden via een mobiel. Toch ben ik het compleet me je eens: dit betekent niet dat alleen de lay-out weggehaald moet worden maar betekent zoveel meer.
Gedeeltelijk mee eens. Wanneer je als bedrijf beslist een mobiele website te laten maken dan moet dat inderdaad niet gedaan worden om “mee te gaan”. Maar de laatste zin uit het artikel is te zwart wit. Een mobiele website kan wel degelijk van toegevoegde waarde zijn, mits goed uitgevoerd.