Maar waarom eigenlijk?
Hoe ga jij om met die mooie stapel kerstkaarten van je zakenrelaties? Denk je bij elke kaart “Wow, wat leuk dat bedrijf X aan mij denkt.”? Of gaan alle kaarten zonder er écht naar te kijken op de grote hoop, om vervolgens in januari in het ronde archief te verdwijnen? De mooie boodschappen, verbindingen met goede doelen en overzichten van projecten ten spijt. Het voelt toch allemaal als een lege huls. Laat die kerstkaart dus maar even zitten.
Verbinden
Als je nu eens uit het ‘moeten’ stapt. Eens niet doet wat de rest van de wereld doet, omdat de rest van de wereld het doet. Als je nu eens alle energie, papier en kosten van zakelijke kerstkaarten apart zet en er nog eens een nachtje over slaapt. Wat zou je dan te weeg kunnen brengen?
De eigenlijke wens achter het versturen van kerstkaarten is verbinding maken. Contact maken met jouw klant. De vraag die je je dus het beste kunt stellen: “Hoe maak ik het beste verbinding met mijn klant?”. En hiermee komen we ineens op mijn favoriete onderwerp. Verbinden is namelijk de geheime zakelijke succesformule! Daarvoor moeten we het begrip bedrijven even loslaten. Verbindingen ontstaan namelijk niet tussen bedrijven, maar tussen mensen. We kijken dus even naar de mensen in een bedrijf.
De weg naar succes
Laten we nu dat stapeltje met energie, papier en geld eens opnieuw gaan inzetten. Je wilt dus de verbinding met je klant maken of verbeteren, toch? Begin dan met oprechte interesse te tonen in de mensen waar jij zaken mee doet. Op die manier kun je achterhalen wat de drijfveren van de ander zijn. Wanneer je tijd neemt om naar het verhaal van de ander te luisteren zul je merken dat je met veel mensen overeenkomsten hebt. Benut die vervolgens om op een originele en oprechte manier contact te maken.
Ik sprak laatst een accountmanager die van veel van zijn klanten niet alleen de geboortedatum weet, maar ook wat zijn klanten drijft in het leven. Op hun verjaardag gaat hij vaak even bij ze langs om hen te feliciteren en ze een cadeautje te geven. Geen fles wijn of een taart, maar een cadeau waarvan hij denkt dat het bij hen past. Het kost het bedrijf net zo veel als het geven van een kerstpakket, maar het effect is ontelbaar malen groter. Die accountmanager hoeft in december niet weken vrij te plannen om bij iedereen langs te gaan, maar heeft dat mooi verspreid over het jaar. En hij maakt écht contact met zijn klanten.
Zelf stuurde ik in 2010 een lentegroet naar al mijn relaties. Ik trok een paar avonden uit, om in elke kaart een persoonlijke tekst te schrijven. Ik koos net als de accountmanager voor een ander moment dan kerst, waardoor ik de volle aandacht zou krijgen. En met mijn persoonlijke teksten maakte ik verbinding met de ontvanger. Ik kreeg van 80% een persoonlijk bedankje. En dit jaar kreeg ik zelfs een opdracht van een communicatiemedewerker, omdat hij mijn voorjaarsgroet (die ik aan zijn voorganger stuurde!) nog op zijn bureau had staan. Bij hoeveel kerstkaarten zal dat gebeuren?
Aan de slag
Het is het waard om even tijd te maken voor je relaties. Of je er nou voor kiest om in één keer aan al je relaties een persoonlijk bericht te sturen, of zoals de accountmanager door het jaar heen contact te maken. Bedenk een methode die bij jou past en implementeer die in jouw zakelijk ritueel.
Zorg ervoor, dat de uitstraling van de kaart past bij de drijfveren van jouw bedrijf. En gebruik de kaart waar een kaart voor is bedoeld: contact maken. Dan is succes verzekerd. Laat de geweldige prestaties die jouw bedrijf heeft verricht even achterwege en richt je energie op jouw relatie. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een beetje interesse in je klanten. Maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen: dat kost geen energie, maar levert het juist op. Begin dus morgen met écht verbinden, daar maak je jezelf én je klant blij mee.
Beste Ricardo
Een mooie en zinnige blog.
Ik had dit jaar al besloten geen zakelijke kaarten in december te sturen, maar wel een digitale nieuwsbrief met een persoonlijke noot daarin om mezelf aan mijn klanten te verbinden.
Het presentje voor mijn klanten met de lentegroet ligt al klaar en zodra het voorjaar inzicht is gaat dat op de bus, ik zal je op de verzendlijst zetten zodat ik ook jou kan verrassen.
Dankjewel Joost. Ik ben erg benieuwd naar jouw lentegroet. 🙂
Mooie blog waarin je helder verwoord waar het om draait.
Sybren
Wow, wat wordt ik blij van alle reacties! Dank je Sybren.
Inderdaad heel goede blog, ik zat al te denken om eens wat anders te doen dan de kerstkaart. Een lentegroet met een persoonlijke noot is super, ik weet al veel van mijn klanten door mijn werk als personal trainer dus dat gaat wel kukken. Bedankt voor de tip, je moet er maar opkomen, toch!?
Hahaha, creativiteit is mijn vak Olaf. 😉
Ricardo,
natuurlijk heb je gelijk in wat je stelt. Het voorbeeld van de accountmanager is voorbeeldig. Hadden meer accountmanagers, client services managers etc. maar die instelling! En een lentegroet? Prima moment en aanleding om klanten persoonlijk te laten weten dat je oprecht geinteresseerd in hen bent. .
Op onze website heb je, naast een upload eigen foto optie, de mogelijkheid om op de voorzijde van de kaart op een heel simpele wijze een personaliseringsslag te maken.
Je onderscheidt je als afzender daarmee van heel veel anderen. Anders zijn. Persoonlijk durven te zijn. Een signaal van loyaliteit afgeven op een moment dat veel mensen ervoor open staan….
hele goede redenen om een persoonlijke Kerst- of Nieuwjaarskaart te sturen, vind ik.
Als je onze kaartservice, in combinatie met het streven naar of als onderdeel van de strategie om klantbenadering oprecht en persoonlijk te laten zijn inzet, ben je volgens mij als relatie van en als bedrijf op de goede weg. …..
Wij profileren de kaartservice als een persoonlijk, kwalitatief, bijzonder, gemakkelijk en reactie genererend mechanisme. Een discussie als deze draagt altijd weer bij aan het het zoeken en vinden van gepaste alternatieven om persoonlijk te communiceren met klanten c.q. opdrachtgevers. Bedankt daarvoor!
OETZ Kaartservice PR
Graag gedaan OETZ 😉
Call me Old Fashioned, maar ik vind een gedrukte, papieren kerstkaart op de mat nog altijd een leukere geste dan een e-mailkaart. Die gaat toch vaak direct in de prullenbak, terwijl alle kerstkaarten bij mij nog gewoon op de schouw staan te pronken. Misschien inderdaad soms van verre (of zelfs onbekende) contacten, maar het verhoogt wel de kerstsfeer.
Een lentekaart is ook een leuk idee, hoewel ik vind dat de laatste jaren Pasen wel een beetje teveel een soort tweede kerst begint te worden.
Goed blog hoor, we denken er in ieder geval eens over na en gaan zo toch wat bewuster te werk. Dat is altijd positief!
Cool dat mijn blog mensen aan het denken zet! Da’s waar die voor is bedoeld. 🙂
En als dat uiteindelijk leidt tot meer oprechte eerlijke en open communicatie bij bedrijven, dan doe ik er ook een vreugdedansje bij. 😉
Omdat het werk het toeliet hebben wij bij mijn laatste werkgever tussen kerst en oud&nieuw oliebollen langs gebracht bij de beste relaties die we hadden. Persoonlijk, ook omdat we vaak veelvuldig mail- en belcontact hadden maar elkaar niet altijd zagen. Dat werd zeker gewaardeerd, en versterkt denk ik meer de band dan een (digitaal) kaartje…
Leuk! Dat toverde vast een glimlach op de meeste gezichten. Mooie manier van contact maken. 🙂
Dag Ricardo,
Hoewel ik iedere kerstkaart koester en op een goed zichtbare plaats bij elkaar ophang ben ik het eens met je boodschap.
Zelf heb ik eens Vrolijk Pasen-kaarten verstuurd. Destijds passend bij ons bedrijf (eierengroothandel). Daar waren soms dubieuze reacties bij.
Een lentegroet is een prima idee, net zoals de verjaardagen. Je hebt me een goed overdenkingsmoment bezorgd. Bedankt.
Hartelijke groet,
Leonie van Balen
Bedankt voor je compliment!
Mooie blog, Ricardo. Je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat om persoonlijke interesse en verbinding met de ander.