Kerstkaarten: succes of gemiste kans?

PostNL heeft al gewaarschuwd voor (te) grote drukte in december. Ze komen er namelijk weer aan: de kerstkaarten! Drukpersen draaien in deze maand overuren om ook de zakelijke kerstkaarten uit te spuwen.

 
Maar waarom eigenlijk?

Hoe ga jij om met die mooie stapel kerstkaarten van je zakenrelaties? Denk je bij elke kaart “Wow, wat leuk dat bedrijf X aan mij denkt.”? Of gaan alle kaarten zonder er écht naar te kijken op de grote hoop, om vervolgens in januari in het ronde archief te verdwijnen? De mooie boodschappen, verbindingen met goede doelen en overzichten van projecten ten spijt. Het voelt toch allemaal als een lege huls. Laat die kerstkaart dus maar even zitten.

Verbinden

Als je nu eens uit het ‘moeten’ stapt. Eens niet doet wat de rest van de wereld doet, omdat de rest van de wereld het doet. Als je nu eens alle energie, papier en kosten van zakelijke kerstkaarten apart zet en er nog eens een nachtje over slaapt. Wat zou je dan te weeg kunnen brengen?

De eigenlijke wens achter het versturen van kerstkaarten is verbinding maken. Contact maken met jouw klant. De vraag die je je dus het beste kunt stellen: “Hoe maak ik het beste verbinding met mijn klant?”. En hiermee komen we ineens op mijn favoriete onderwerp. Verbinden is namelijk de geheime zakelijke succesformule! Daarvoor moeten we het begrip bedrijven even loslaten. Verbindingen ontstaan namelijk niet tussen bedrijven, maar tussen mensen. We kijken dus even naar de mensen in een bedrijf.

De weg naar succes

Laten we nu dat stapeltje met energie, papier en geld eens opnieuw gaan inzetten. Je wilt dus de verbinding met je klant maken of verbeteren, toch? Begin dan met oprechte interesse te tonen in de mensen waar jij zaken mee doet. Op die manier kun je achterhalen wat de drijfveren van de ander zijn. Wanneer je tijd neemt om naar het verhaal van de ander te luisteren zul je merken dat je met veel mensen overeenkomsten hebt. Benut die vervolgens om op een originele en oprechte manier contact te maken.

Ik sprak laatst een accountmanager die van veel van zijn klanten niet alleen de geboortedatum weet, maar ook wat zijn klanten drijft in het leven. Op hun verjaardag gaat hij vaak even bij ze langs om hen te feliciteren en ze een cadeautje te geven. Geen fles wijn of een taart, maar een cadeau waarvan hij denkt dat het bij hen past. Het kost het bedrijf net zo veel als het geven van een kerstpakket, maar het effect is ontelbaar malen groter. Die accountmanager hoeft in december niet weken vrij te plannen om bij iedereen langs te gaan, maar heeft dat mooi verspreid over het jaar. En hij maakt écht contact met zijn klanten.

Zelf stuurde ik in 2010 een lentegroet naar al mijn relaties. Ik trok een paar avonden uit, om in elke kaart een persoonlijke tekst te schrijven. Ik koos net als de accountmanager voor een ander moment dan kerst, waardoor ik de volle aandacht zou krijgen. En met mijn persoonlijke teksten maakte ik verbinding met de ontvanger. Ik kreeg van 80% een persoonlijk bedankje. En dit jaar kreeg ik zelfs een opdracht van een communicatiemedewerker, omdat hij mijn voorjaarsgroet (die ik aan zijn voorganger stuurde!) nog op zijn bureau had staan. Bij hoeveel kerstkaarten zal dat gebeuren?

Aan de slag

Het is het waard om even tijd te maken voor je relaties. Of je er nou voor kiest om in één keer aan al je relaties een persoonlijk bericht te sturen, of zoals de accountmanager door het jaar heen contact te maken. Bedenk een methode die bij jou past en implementeer die in jouw zakelijk ritueel.

Zorg ervoor, dat de uitstraling van de kaart past bij de drijfveren van jouw bedrijf. En gebruik de kaart waar een kaart voor is bedoeld: contact maken. Dan is succes verzekerd. Laat de geweldige prestaties die jouw bedrijf heeft verricht even achterwege en richt je energie op jouw relatie. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een beetje interesse in je klanten. Maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen: dat kost geen energie, maar levert het juist op. Begin dus morgen met écht verbinden, daar maak je jezelf én je klant blij mee.

Dit bericht is geplaatst in Creativiteit XL, Verbinding met de tags , , , . Bookmark de permalink.

15 reacties op Kerstkaarten: succes of gemiste kans?

Laat een antwoord achter aan joost van der Spek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.